Opiskelupaikka Tampere, päiväopetus
Koulutuksen ajankohta: 8.8.2023-31.5.2024
Kohderyhmä: Yli 18-vuotiaille alasta kiinnostuneille.
Hakuohjeet löytyvät tämän sivun alaosasta.
Haluatko oppia luomaan pelimaailmoja ja pelihahmoja sekä kehittyä monipuoliseksi pelialan taitajaksi? Haluatko luoda kolmiuloitteista tietokonegrafiikkaa ja ymmärtää pelinkehityksen keskeisimpiä työkaluja? Mikäli vastaus on kyllä, visuaalinen pelisuunnittelu on juuri sinua varten.
Visuaalinen pelisuunnittelu on yhdistelmä taitoja, joita vaaditaan laadukkaan pelisisällön tuottamiseen. Visuaalisen pelisuunnittelun linjalla opiskellaan pelisuunnittelua, nykyaikaisen pelisisällön tuottamista ja pelimoottorin käyttöä. Opiskeluvuoden tavoitteena on antaa opiskelijalle hyvät valmiudet työllistyä useisiin eri pelialan työtehtäviin ja luoda erinomainen pohja esimerkiksi pelialan tai visuaalisen taiteen ja median jatko-opiskeluita varten.
Visuaalisen pelisuunnittelun opiskelu jakautuu kolmeen eri opetuskokonaisuuteen: Pelisuunnittelu, 2D-grafiikka ja 3D-grafiikka. Opinnot toimivat myös valmentavina opintoina esimerkiksi pelialan ammattikorkeakouluopintoihin.
• Johtaminen, hallinnointi, pelisuunnittelu ja verkostoituminen
• Visuaalisen pelisuunnittelun perusteet
• Visuaalisen suunnittelun erikoisopinnot
• Projektityöskentely
• Opinto-ohjaus
Pelisuunnittelu
Pelisuunnittelu on kokonaisuus, jossa opetellaan prosessia konseptoinnista aina pelimoottorissa suoritettavaan toteutukseen. Pelisuunnittelun opetuskokonaisuus sisältää seuraavia osa-alueita:
Konseptointi
Tarinankerronta
Kenttäsuunnittelu
Audiosuunnittelu
Pelattavuus
2D-grafiikka
2D-grafiikka keskittyy keskeisimpiin 2D-peleissä käytettäviin toteutuksiin ja työkaluihin. 2D-grafiikan opetuskokonaisuus sisältää seuraavia osa-alueita:
Kuvankäsittely
Sprite-työskentely
Pixel art
Animointi (2D)
Pelimoottorin käyttö (2D)
3D-grafiikka
3D-grafiikka on laajin visuaalisen pelisuunnittelun opetuskokonaisuus. 3D-grafiikan opinnot aloitetaan perusteista, mutta opiskelujen loppua kohden syvennytään edistyneeseen kolmiuloitteisen geometrian mallintamiseen ja nykyaikaiseen PBR-pohjaiseen teksturointiin. 3D-grafiikan opetuskokonaisuus sisältää seuraavia osa-alueita:
Mallintaminen
Teksturointi
Animointi (3D)
Valaistus
Erikoistehosteet ja efektit
Pelimoottorin käyttö (3D)
Työkalut
Kuvankäsittely: Photoshop
Mallintaminen: Blender
Teksturointi: Substance Painter
Pelimoottori: Unity
Haku tapahtuu Opintopolussa.
Pääsyvaatimuksena on 18 vuoden ikä.
Liitä hakemukseen:
Järjestämme kansanopistolinjojen elokuussa 2023 alkaville opintolinjoille kaksi erillistä hakua. Ensisijainen, kevään hakuaika on 21.2. – 14.5.2023 ja kesän haku 1.6. – 23.7.2023.
Haku järjestetään kahdessa erässä, jotta mm. myös niillä hakijoilla, joiden kevät kului korkeakoulujen pääsy- ja valintakokeisiin valmistautuessa, on mahdollista vielä päästä opiskelemaan.
Opiskelijavalinta tapahtuu pisteytyksen pohjalta, johon vaikuttavat hakemus sekä ennakkotehtävät. Emme julkaise opiskelijan pisteitä.
Kevään haun opiskelijavalinnat julkaistaan 24.5.2023 ja kesän haun viimeistään 27.7.2023.
Opiskelijavalinta tapahtuu pisteytyksen pohjalta, johon vaikuttavat hakemus sekä ennakkotehtävät. Emme julkaise opiskelijan pisteitä.
Kevään haun opiskelijavalinnat julkaistaan 24.5.2023 ja kesän haun viimeistään 27.7.2023.
Vuoden 2023 ennakkotehtävä:
Suunnittele ja luo konseptikuva aikakoneesta.
Tehtävän kuvaus
Työskentelet peliprojektissa joka tarvitsee konseptitaidetta peli-idean visualisointia varten. Peli-idea perustuu tulevaisuuteen ja pelimaailmaan jossa aikamatkustus on mahdollista.
Konseptoinnin ohjeet
Konseptikuvan tarkoitus on visualisoida aikakoneen ulkomuotoa ja yleistä visuaalista ilmettä. Konseptikuvasta katsojan pitää selkeästi ymmärtää miltä aikakone näyttää ja miten se voisi toimia. Aikakoneen tai sen järjestelmän ei tarvitse noudattaa oikean maailman ominaisuuksia tai fysiikan rajoja.
Huomio että tavoitteena ei ole mitata piirtämistaitoa vaan hahmottamiskykyä ja taitoa muuttaa oma visio konkrettiseksi tuotteeksi eli tässä tapauksessa konseptikuvaksi. Voit käyttää vapaasti mielikuvitusta aikakoneen suunnitteluun ja voit toteuttaa konseptikuvan joko piirtämällä, kuvankäsittelyllä, mallintamalla tai jollakin muulla visuaalisella tavalla.
Palautettavan konseptikuvan vaatimukset
Alla on eriteltynä palautettavan konseptikuvan vaatimukset. Huomioi, että konseptikuvan tulee olla digitaalisessa muodossa, koska se jätetään hakulomakkeen liitetiedostona. Mikäli päädyt toteuttamaan konseptikuvan konkreettisesti paperille piirtämällä, voit muuttaa sen digitaaliseksi esimerkiksi skannaamalla tai ottamalla valokuvan puhelimen kameralla kunhan valokuva on selkeä ja riittävän valaistu.
– Digitaalinen kuvatiedosto
– Kuvaformaatti JPEG tai PNG
– Tiedostokoko max. 10Mb
Lukuvuosi 2023-2024
Opintolinjojen syyslukukausi alkaa 8.8.2023 ja päättyy 15.12.2023.
Kevätlukukausi alkaa 8.1.2024 ja päättyy 31.5.2024.
Syyslukukausi on 18 viikkoa ja kevätlukukausi on 20 viikkoa, yhteensä 38 viikkoa.
Syysloma vko 42
Talviloma vko 9
Keskimääräiset opiskelukustannukset/viikko (ma-pe):
Opetus 120 €/vko (sis. lounas)
Opetus + majoitus 180 €/vko (sis. aamupala, lounas, päivällinen)
Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa maanantaista sunnuntaihin.
Voimme tarjota muutamia yhden hengen huoneita, joiden lisämaksu on 50 €/viikko.
Opintojen ajalle voi hakea opintotukea ja joissain tapauksissa aikuiskoulutustukea tai työttömyysetuutta.
Materiaalimaksut
Kirjoittajalinjan materiaalimaksu 120 €/lukuvuosi
Kuvataidelinjan materiaalimaksu 400 €/lukuvuosi
Musiikkilinjan materiaalimaksu 60 €/lukuvuosi
Esport-linjan materiaalimaksu 120 €/lukuvuosi
Peliohjelmoinnin linjan materiaalimaksu 60 €/lukuvuosi
Visuaalisen pelisuunnittelun linjan materiaalimaksu 150 €/lukuvuosi
Eläinlääketieteen valmentavat opinnot linjan materiaalimaksu 350€/lukuvuosi
Kansanopistolinjoilla (taide- ja pelialat) opiskeleva voi asua oppilaitoksen asuntolassa. Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa. Voimme tarjota muutamia yhden hengen huoneita, joiden lisämaksu on 50 €/viikko.
Sekä jaetut kahden hengen huoneet että yhden hengen huoneet myönnetään majoitushakemuksen jättöpäivämäärän mukaisessa järjestyksessä. Asuntolapaikkoja on rajoitetusti ja etusijalla asuntolavalinnoissa ovat ulkopaikkakuntalaiset opiskelijat. Opiskelupaikan vastaanottaneet saavat lisätietoa majoitushakemuksen jättämisestä.
Asuntolassa asuva voi hakea Kelan opintotuen asumislisää.
Yleistä tietoa majoittumisesta:
Majoittuville kansanopistolinjojen opiskelijoille on tarjolla aamiainen, lounas ja päivällinen ma-pe (maanantaina ei ole aamiaista eikä perjantaina päivällistä).
Kaikille kansanopistolinjojen opiskelijoille tarjoillaan lounas ma-pe.
Vähintään 2 kuukauden päätoiminen opiskelu oikeuttaa valtion opintotukeen. Myös 8 viikon mittainen monimuoto-opiskelu oikeuttaa opintotukeen (laajuusvaatimuksena 3 opintoviikkoa/kk). Opintotukea voi hakea heti opiskelupaikan varmistumisen jälkeen. Kansanopiston asuntolassa asuva voi hakea myös asumislisää (88,87 €/kk).
Kela suosittelee sähköistä asiointipalvelua. Täytä opintotukihakemus osoitteessa: www.kela.fi/opintotuki_nain-haet
Tarkemmat tiedot opintotuen myöntämisperusteista saat osoitteesta www.kela.fi
Ahlmanin opiskelijat voittivat Lantrek Valorant byoc -turnauksen #lantrek #esportsfi #valorantfi #ahlmanedu #ahlmangames
Ahlmanin opiskelijat voittivat Lantrek Valorant byoc -turnauksen #lantrek #esportsfi #valorantfi #ahlmanedu #ahlmangames
This year`s Studiolinja team @maxhitgames has been working on a mobile game called Raccoon Afternoon. Here is the short video of the player characters` development progress. Game will be released in this spring. #ahlmangames #ahlman
This year`s Studiolinja team @maxhitgames has been working on a mobile game called Raccoon Afternoon. Here is the short video of the player characters` development progress. Game will be released in this spring. #ahlmangames #ahlman
Harito on 6 hengen yhteenlaittama, Samurai tyylinen hack `n` slash videopeli, jossa on painotus lineaarisesti kasvavaan vaikeuteen ja "speedrunnaukseen". Harito tarjoaa useita (tällä hetkellä yksi) monipuolisia kenttiä, joissa on erityyppisiä vihollisia, jotka vaativat pelaajalta soveltuvuutta ja taktikointia. 🗡
+ Siinä on cel shading 👀
#ahlman #ahlmanedu #ahlmangames
Harito on 6 hengen yhteenlaittama, Samurai tyylinen hack `n` slash videopeli, jossa on painotus lineaarisesti kasvavaan vaikeuteen ja "speedrunnaukseen". Harito tarjoaa useita (tällä hetkellä yksi) monipuolisia kenttiä, joissa on erityyppisiä vihollisia, jotka vaativat pelaajalta soveltuvuutta ja taktikointia. 🗡
+ Siinä on cel shading 👀
#ahlman #ahlmanedu #ahlmangames
Yhteistyö Suomen johtavan esports -organisaation kanssa kehittää Ahlmanin esports -linjojen sisältöä entistä monipuolisemmaksi!
@enceesports @ahlmanedu
#esportsfi #ahlmangames #csgofi #tampere #ahlmanedu
Yhteistyö Suomen johtavan esports -organisaation kanssa kehittää Ahlmanin esports -linjojen sisältöä entistä monipuolisemmaksi!
@enceesports @ahlmanedu
#esportsfi #ahlmangames #csgofi #tampere #ahlmanedu
MEDIAN asiakasprojekti!
Medialta 8 henkilöä ovat muodostaneet tiimin ja muuttaneet lasikoppiin asiakasprojektia varten!
🐢...
#ekomatkaajat #ahlman #ahlmanedu #ahlmangames @ahlmanedu @ekomatkaajat
MEDIAN asiakasprojekti!
Medialta 8 henkilöä ovat muodostaneet tiimin ja muuttaneet lasikoppiin asiakasprojektia varten!
🐢...
#ekomatkaajat #ahlman #ahlmanedu #ahlmangames @ahlmanedu @ekomatkaajat
Pelitestausta Ahlmanpäivänä!
Kiitos järjestäjille ja kaikille luokkaan eksyneille vieraillemme! ❄
Media-alan opiskelijat valmistautuvat nyt pitkään odotetulle lomalle!
Julle-Pukki siunasi luokkakavereitansa joulukalenterilla, joka tyhjennetään loppuun ennen joulua. 🎅
Rauhallista joulunodotusta ja nähdään ensi vuonna uudestaan!
#ahlman #ahlmanedu #ahlmangames #kulmakivipäivä @ahlmanedu
Pelitestausta Ahlmanpäivänä!
Kiitos järjestäjille ja kaikille luokkaan eksyneille vieraillemme! ❄
Media-alan opiskelijat valmistautuvat nyt pitkään odotetulle lomalle!
Julle-Pukki siunasi luokkakavereitansa joulukalenterilla, joka tyhjennetään loppuun ennen joulua. 🎅
Rauhallista joulunodotusta ja nähdään ensi vuonna uudestaan!
#ahlman #ahlmanedu #ahlmangames #kulmakivipäivä @ahlmanedu
Ahlmannin media, visu ja koodi pääsivät esittelemään omia 2-3 viikon kestäneitä peliprojektejaan toisillensa.
Visu -ja koodilinjalaisilla teemana oli luonnonsuojelu, kun taas medialla oli täysin vapaat kädet toteuttaa omia ideoitaan.
Osa peleistä on näytillä ja pelattavissa Ahlmanpäivänä 14.12.
#ahlmanedu #ahlmangames #ahlman @ahlmanedu
Ahlmannin media, visu ja koodi pääsivät esittelemään omia 2-3 viikon kestäneitä peliprojektejaan toisillensa.
Visu -ja koodilinjalaisilla teemana oli luonnonsuojelu, kun taas medialla oli täysin vapaat kädet toteuttaa omia ideoitaan.
Osa peleistä on näytillä ja pelattavissa Ahlmanpäivänä 14.12.
#ahlmanedu #ahlmangames #ahlman @ahlmanedu
MEDIAWEEN22 👻
Tällä viikolla Media-alan opiskelijat viettivät Halloweenia yhdessä koko luokan voimin. Tarjolla oli herkkuja, Heklan järjestämä pakohuone ja hauskaa yhdessäoloa! 🎉
@ahlmanedu #ahlmanedu #ahlmangames #ahlman #happyhalloween
MEDIAWEEN22 👻
Tällä viikolla Media-alan opiskelijat viettivät Halloweenia yhdessä koko luokan voimin. Tarjolla oli herkkuja, Heklan järjestämä pakohuone ja hauskaa yhdessäoloa! 🎉
@ahlmanedu #ahlmanedu #ahlmangames #ahlman #happyhalloween