Skip to content
Ammatillista koulutusta, taideaineita, pelilinjoja, lähiruokaa sekä kokous- ja majoituspalveluja maaseutumiljöössä, Tampereen keskustan kupeessa.

Opiskelupaikka Tampere, päiväopetus

Koulutuksen ajankohta: 8.8.2023-31.5.2024

Kohderyhmä: Yli 18-vuotiaille alasta kiinnostuneille. 

Hakuohjeet löytyvät tämän sivun alaosasta.

Nykyaikaista peligrafiikkaa ja pelisuunnittelua – visuaalinen pelisuunnittelu.

 

Haluatko oppia luomaan pelimaailmoja ja pelihahmoja sekä kehittyä monipuoliseksi pelialan taitajaksi? Haluatko luoda kolmiuloitteista tietokonegrafiikkaa ja ymmärtää pelinkehityksen keskeisimpiä työkaluja? Mikäli vastaus on kyllä, visuaalinen pelisuunnittelu on juuri sinua varten.

 

Visuaalinen pelisuunnittelu on yhdistelmä taitoja, joita vaaditaan laadukkaan pelisisällön tuottamiseen. Visuaalisen pelisuunnittelun linjalla opiskellaan pelisuunnittelua, nykyaikaisen pelisisällön tuottamista ja pelimoottorin käyttöä. Opiskeluvuoden tavoitteena on antaa opiskelijalle hyvät valmiudet työllistyä useisiin eri pelialan työtehtäviin ja luoda erinomainen pohja esimerkiksi pelialan tai visuaalisen taiteen ja median jatko-opiskeluita varten.

 

Visuaalisen pelisuunnittelun opiskelu jakautuu kolmeen eri opetuskokonaisuuteen: Pelisuunnittelu, 2D-grafiikka ja 3D-grafiikka. Opinnot toimivat myös valmentavina opintoina esimerkiksi pelialan ammattikorkeakouluopintoihin.

Visuaalisen pelisuunnittelun opinnot

Johtaminen, hallinnointi, pelisuunnittelu ja verkostoituminen

 

Visuaalisen pelisuunnittelun perusteet

Visuaalisen suunnittelun erikoisopinnot

 

Projektityöskentely

 

Opinto-ohjaus

Pelisuunnittelu

Pelisuunnittelu on kokonaisuus, jossa opetellaan prosessia konseptoinnista aina pelimoottorissa suoritettavaan toteutukseen. Pelisuunnittelun opetuskokonaisuus sisältää seuraavia osa-alueita:

Konseptointi
Tarinankerronta
Kenttäsuunnittelu
Audiosuunnittelu
Pelattavuus

 

2D-grafiikka

2D-grafiikka keskittyy keskeisimpiin 2D-peleissä käytettäviin toteutuksiin ja työkaluihin. 2D-grafiikan opetuskokonaisuus sisältää seuraavia osa-alueita:

Kuvankäsittely
Sprite-työskentely
Pixel art
Animointi (2D)
Pelimoottorin käyttö (2D)

3D-grafiikka

3D-grafiikka on laajin visuaalisen pelisuunnittelun opetuskokonaisuus. 3D-grafiikan opinnot aloitetaan perusteista, mutta opiskelujen loppua kohden syvennytään edistyneeseen kolmiuloitteisen geometrian mallintamiseen ja nykyaikaiseen PBR-pohjaiseen teksturointiin. 3D-grafiikan opetuskokonaisuus sisältää seuraavia osa-alueita:

Mallintaminen
Teksturointi
Animointi (3D)
Valaistus
Erikoistehosteet ja efektit
Pelimoottorin käyttö (3D)

 

Työkalut

Kuvankäsittely: Photoshop
Mallintaminen: Blender
Teksturointi: Substance Painter
Pelimoottori: Unity

Tietoa hakijalle:

Haku tapahtuu Opintopolussa.

Pääsyvaatimuksena on 18 vuoden ikä.

Liitä hakemukseen:

  • viimeisin koulutodistus
  • ennakkotehtävät (kts. alta)

Järjestämme kansanopistolinjojen elokuussa 2023 alkaville opintolinjoille kaksi erillistä hakua. Ensisijainen, kevään hakuaika on 21.2. – 14.5.2023 ja kesän haku 1.6. – 23.7.2023

Haku järjestetään kahdessa erässä, jotta mm. myös niillä hakijoilla, joiden kevät kului korkeakoulujen pääsy- ja valintakokeisiin valmistautuessa, on mahdollista vielä päästä opiskelemaan.

Opiskelijavalinta tapahtuu pisteytyksen pohjalta, johon vaikuttavat hakemus sekä ennakkotehtävät. Emme julkaise opiskelijan pisteitä.

Kevään haun opiskelijavalinnat julkaistaan 24.5.2023 ja kesän haun viimeistään 27.7.2023.

Opiskelijavalinta tapahtuu pisteytyksen pohjalta, johon vaikuttavat hakemus sekä ennakkotehtävät. Emme julkaise opiskelijan pisteitä.

Kevään haun opiskelijavalinnat julkaistaan 24.5.2023 ja kesän haun viimeistään 27.7.2023.

Vuoden 2023 ennakkotehtävä:

Suunnittele ja luo konseptikuva aikakoneesta.

Tehtävän kuvaus
Työskentelet peliprojektissa joka tarvitsee konseptitaidetta peli-idean visualisointia varten. Peli-idea perustuu tulevaisuuteen ja pelimaailmaan jossa aikamatkustus on mahdollista.

Konseptoinnin ohjeet
Konseptikuvan tarkoitus on visualisoida aikakoneen ulkomuotoa ja yleistä visuaalista ilmettä. Konseptikuvasta katsojan pitää selkeästi ymmärtää miltä aikakone näyttää ja miten se voisi toimia. Aikakoneen tai sen järjestelmän ei tarvitse noudattaa oikean maailman ominaisuuksia tai fysiikan rajoja.

Huomio että tavoitteena ei ole mitata piirtämistaitoa vaan hahmottamiskykyä ja taitoa muuttaa oma visio konkrettiseksi tuotteeksi eli tässä tapauksessa konseptikuvaksi. Voit käyttää vapaasti mielikuvitusta aikakoneen suunnitteluun ja voit toteuttaa konseptikuvan joko piirtämällä, kuvankäsittelyllä, mallintamalla tai jollakin muulla visuaalisella tavalla.

Palautettavan konseptikuvan vaatimukset
Alla on eriteltynä palautettavan konseptikuvan vaatimukset. Huomioi, että konseptikuvan tulee olla digitaalisessa muodossa, koska se jätetään hakulomakkeen liitetiedostona. Mikäli päädyt toteuttamaan konseptikuvan konkreettisesti paperille piirtämällä, voit muuttaa sen digitaaliseksi esimerkiksi skannaamalla tai ottamalla valokuvan puhelimen kameralla kunhan valokuva on selkeä ja riittävän valaistu.

– Digitaalinen kuvatiedosto
– Kuvaformaatti JPEG tai PNG
– Tiedostokoko max. 10Mb

Lukuvuosi 2023-2024

Opintolinjojen syyslukukausi alkaa 8.8.2023 ja päättyy 15.12.2023.
Kevätlukukausi alkaa 8.1.2024 ja päättyy 31.5.2024.

Syyslukukausi on 18 viikkoa ja kevätlukukausi on 20 viikkoa, yhteensä 38 viikkoa.

Syysloma vko 42
Talviloma vko 9

Keskimääräiset opiskelukustannukset/viikko (ma-pe):

Opetus 120 €/vko (sis. lounas)

Opetus + majoitus 180 €/vko (sis. aamupala, lounas, päivällinen)
Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa maanantaista sunnuntaihin.

Voimme tarjota muutamia yhden hengen huoneita, joiden lisämaksu on 50 €/viikko.

Opintojen ajalle voi hakea opintotukea ja joissain tapauksissa aikuiskoulutustukea tai työttömyysetuutta.

Materiaalimaksut
Kirjoittajalinjan materiaalimaksu 120 €/lukuvuosi
Kuvataidelinjan materiaalimaksu 400 €/lukuvuosi
Musiikkilinjan materiaalimaksu 60 €/lukuvuosi
Esport-linjan materiaalimaksu 120 €/lukuvuosi
Peliohjelmoinnin linjan materiaalimaksu 60 €/lukuvuosi
Visuaalisen pelisuunnittelun linjan materiaalimaksu 150 €/lukuvuosi
Eläinlääketieteen valmentavat opinnot linjan materiaalimaksu 350€/lukuvuosi

Kansanopistolinjoilla (taide- ja pelialat) opiskeleva voi asua oppilaitoksen asuntolassa. Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa. Voimme tarjota muutamia yhden hengen huoneita, joiden lisämaksu on 50 €/viikko.

Sekä jaetut kahden hengen huoneet että yhden hengen huoneet myönnetään majoitushakemuksen jättöpäivämäärän mukaisessa järjestyksessä. Asuntolapaikkoja on rajoitetusti ja etusijalla asuntolavalinnoissa ovat ulkopaikkakuntalaiset opiskelijat. Opiskelupaikan vastaanottaneet saavat lisätietoa majoitushakemuksen jättämisestä.

Asuntolassa asuva voi hakea Kelan opintotuen asumislisää.

Yleistä tietoa majoittumisesta:

  • Majoitus on jaetussa kahden hengen huoneessa ma-su.
  • Asuntoloiden yhteisissä tiloissa on keittonurkkauksia, joista löytyy liedet ja jääkaapit.
  • Pyykinpesutilat ovat asukkaiden käytössä.
  • Saunavuoro on viikoittain.
  • Opiskelija huolehtii, että huone pysyy asiallisessa kunnossa.
  • Opiskelija ei voi tehdä muuttoilmoitusta oppilaitoksen asuntolaan. Postin voi kuitenkin kääntää kotiosoitteesta asuntolan osoitteeseen.
  • Joululoman aikana ei ole majoitusmahdollisuutta. Syys- ja talviloman aikana voi majoittua lisämaksusta.

Majoittuville kansanopistolinjojen opiskelijoille on tarjolla aamiainen, lounas ja päivällinen ma-pe (maanantaina ei ole aamiaista eikä perjantaina päivällistä).

Kaikille kansanopistolinjojen opiskelijoille tarjoillaan lounas ma-pe.

Vähintään 2 kuukauden päätoiminen opiskelu oikeuttaa valtion opintotukeen. Myös 8 viikon mittainen monimuoto-opiskelu oikeuttaa opintotukeen (laajuusvaatimuksena 3 opintoviikkoa/kk). Opintotukea voi hakea heti opiskelupaikan varmistumisen jälkeen. Kansanopiston asuntolassa asuva voi hakea myös asumislisää (88,87 €/kk).

Kela suosittelee sähköistä asiointipalvelua. Täytä opintotukihakemus osoitteessa: www.kela.fi/opintotuki_nain-haet

Tarkemmat tiedot opintotuen myöntämisperusteista saat osoitteesta www.kela.fi

@ahlmangames

Ahlmanin opiskelijat voittivat Lantrek Valorant byoc -turnauksen #lantrek #esportsfi #valorantfi #ahlmanedu #ahlmangames

Ahlmanin opiskelijat voittivat Lantrek Valorant byoc -turnauksen #lantrek #esportsfi #valorantfi #ahlmanedu #ahlmangames ...

This year's Studiolinja team @maxhitgames has been working on a mobile game called Raccoon Afternoon. Here is the short video of the player characters' development progress. Game will be released in this spring. #ahlmangames #ahlman

This year`s Studiolinja team @maxhitgames has been working on a mobile game called Raccoon Afternoon. Here is the short video of the player characters` development progress. Game will be released in this spring. #ahlmangames #ahlman ...

Yhteistyö Suomen johtavan esports -organisaation kanssa kehittää Ahlmanin esports -linjojen sisältöä entistä monipuolisemmaksi! 

@enceesports @ahlmanedu 
#esportsfi #ahlmangames #csgofi #tampere #ahlmanedu

Yhteistyö Suomen johtavan esports -organisaation kanssa kehittää Ahlmanin esports -linjojen sisältöä entistä monipuolisemmaksi!

@enceesports @ahlmanedu
#esportsfi #ahlmangames #csgofi #tampere #ahlmanedu
...

Jos et löydä verkkosivuiltamme vastausta kysymykseesi, ota meihin yhteyttä tällä lomakkeella.

 

Yhteydenottolomake koulutukset
Haluan

Minua kiinnostava koulutus tai koulutukset

Kysy koulutuksesta:

Opiskelija- ja hakijapalvelut

Tavoitettavissa arkisin klo 9-15.

 

Uutiskirje