Skip to content
Ammatillista koulutusta, taideaineita, pelilinjoja, lähiruokaa sekä kokous- ja majoituspalveluja maaseutumiljöössä, Tampereen keskustan kupeessa.

Vaskihanke: Opitaan yhdessä niin, että tuntuu!

Vieraslajien poisto, pienten viherkattojen rakentaminen, lasten keke-päivä, koirien leluja kierrätysmateriaaleista, mielenterveyttä edistävän metsäreitin jurttasauna, lähiruokaboxi, lähileikkovihreät kukkakimppuihin, perhosniitty ja lahopuutarha. Tässä muutama esimerkki uusien opiskelijatiimien ideoimista ja oikeasti toteuttamista projekteista AhlmanEdussa. Tekijöinä ovat uudet puutarhurit, eläintenhoitajat ja elämystaitajat. Miten ihmeessä he saavat aikaan näin kestäviä asioita jo ensimmäisillä opiskeluviikoillaan?

 

Vastaus on pedagogiikassa. AhlmanEdun yhteisöllisen oppimisen kulmakivi on opiskelijoiden itse ideoimat projektit. Ensimmäinen starttaa aloitusleirillä, jossa opettajat jakavat opiskelijat pieniin heterogeenisiin porukoihin. Tehtävänä on luoda ”Kestävä yritysidea”. Projekti yhdistää kaksi pientä, pakollista YTO-ainetta: Kestävän kehityksen edistäminen ja Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toimiminen.

 

Viheralan opiskelijat projektin kimpussa

 

Projekti kestää muutaman viikon muun opiskelutouhun keskellä. Opiskelijoita ohjaavat sekä heidän omat ammatilliset opettajat että yhteinen yrittäjyyden opettaja. Myös kanssaoppijat auttavat toisiaan – erityisesti ja nimenomaan. Monet projekteista tehdään työelämän ja verkostojen kanssa, jotkut jopa osuuskunnassamme oikeita asiakkaita laskuttaen. Projekti päätetään yhteiseen päivään, jossa kaikki esittelevät projektinsa koko ryhmälleen. Ne ovat parhaita työpäiviä! Kaikki oppivat kaikilta ja iloitsevat toistenkin onnistumisesta.

 

Peli-, luonto- ja eläinalan opiskelijat reflektoivat projektia yhdessä

 

Olen saanut arvoida kymmeniä toinen toistaan innostavampia ja joitakin vähän pieleenkin menneitä projekteja useana vuonna aiemmin sekä tänä syksynä. Tiimien itsearvioinnit ovat huikeaa luettavaa, rehellistä ja avointa. On eletty läpi yhdessä vaikeitakin asioita ja selvitty niistä voittajina. On opittu niin, että tuntuu! On ihan mahtavaa vuosi toisensa jälkeen nähdä luottamuksen synnyttämä ilo ja vastuu opiskelijoiden toiminnassa. Vapaus ja rajat antavat tiimeille luvan haastaa itseään oppimaan aina enemmän kuin opettamalla voisimme saada aikaiseksi.

 

Minna Erkko,

tiimivalmentaja ja yrittäjyyden opettaja, AhlmanEdu