Skip to content
Ammatillista koulutusta, taideaineita, pelilinjoja, lähiruokaa sekä kokous- ja majoituspalveluja maaseutumiljöössä, Tampereen keskustan kupeessa.

Kukkasidonta vei Katja Nurmisen mennessään

Floristiikan vastuuvalmentajalle Katja Nurmiselle kukkasidonta on sekä harrastus että työ. Hän päätyi opiskelemaan peruskoulun jälkeen Lepaalle puutarha-alaa ja valmistui puistopuutarhuriksi. Valinta alalle oli aika luonnollinen, sillä hän oli jo lapsena maaseudulla nikkaroinut, tehnyt puutarhatöitä ja kalastellut papan kanssa. Koska puutarhatyöt ovat kausiluontoisia ja mieli teki tehdä töitä alalla ympärivuotisesti, niin Katja opiskeli Forssassa floristiksi, missä jatkoi mestarikouluun saakka. Opintojen jälkeen löytyi töitä kukkakaupasta, kunnes opettajat pyysivät Katjan töihin omaan firmaansa opetushommiin. Välillä oli oma tilauskukkasidontapalvelukin, mutta 10 vuotta sitten AhlmanEdun nykyinen koulutuspäällikkö Eija Hutko otti yhteyttä vinkaten vapaana olevasta opettajan pestistä. Sillä tiellä ollaan ja edelleen Katja viihtyy ammatissaan. Estetiikka on tärkeää muutenkin, sillä Katja pitää valokuvaamisesta ja tekee omalla nimellä löytyvälle Youtube-kanavalle opetusmielessä videoita harrastepohjalta.

 

Onko työnkuva muuttunut vuosien saatossa?

Alussa aikuiskoulutus ja päiväopetus oli eriytetty. Minun vastuullani oli kukkapuolen puutarhuri- ja floristiopiskelijat aikuispuolelta. Muuten työnkuva on edelleen aika sama. Kukkasidonnan peruskurssia vapaan sivistystyön puolelta olen vetänyt alusta saakka. Nykyään meitä on kyllä monesti kaksi henkilöä vetämässä kurssia, koska muuten ammatillisen puolen opetukselle ei tahdo jäädä riittävästi aikaa kolmen viikon kurssirupeaman aikana.

 

Millainen on tyypillinen opetuspäivän kulku?

Pyrin siihen, ettei iltatöitä tulisi usein. Tulen aamulla puolisen tuntia ennen opiskelijoita paikalle. Lukaisen sähköpostit ja pistän kaiken valmiiksi päivää varten. Maanantaisin aloitetaan päivä dialogiringillä opiskelijoiden kanssa. Käymme läpi viikon tehtävät ja päivitämme kuulumiset. Ruokailun jälkeen opiskelijat siirtyvät tekemään yleensä projekteja. Kukkasidontaviikoilla he ensin käsittelevät tukusta tulleet kukat, jonka jälkeen käyvät suunnitelmien ja työn touhuun. Itse olen statistina paikalla ja välillä saan kritiikkiä, kun en anna suoria vastauksia, vaan haastan opiskelijat itse miettimään asioita. Klo 16 opiskelijat siivoilevat paikat ja lähtevät kotia kohti. Tsekkaan paikkojen olevan kunnossa ja ohjaan sekä vastailen vielä opiskelijoiden kysymyksiin Teamsissä. Tällä hetkellä etäohjausta on aika paljon, kun minulla on kaksi ryhmää, joista toiset ovat suorittamassa näyttöjä työpaikoilla.

 

 

Onko mieleen painunut jokin erityinen tapahtuma?

Olen noin 2006 vuodesta lähtien osallistunut kukkasidontakilpailuihin. Nyt on ollut kylläkin jokunen välivuosi niistä. Eija Hutko on toiminut usein assistenttinani kilpailuissa. Lähdettiin kerran Eijan pakettiautolla kilpailuihin. Tietysti vähän kiireeseen jäi auton pakkaaminen ja siinä sitten tajuttiin työn olevan todella iso sinne autoon. Eija tuskaili, ettei saada sitä mahtumaan kyytiin. Kauhistuneena hän seurasi sivusta, kun minä runttasin työn autoon. Kisojen jälkeen jäätiin vielä vartijalle kiinni, kun yön pimeydessä hiivittiin takaisin Ahlmanille. Sijoituin toiseksi näissä Helsingissä pidetyissä kisoissa. Kyllähän näitä kilpailukokemuksia uran varrelta nousee useitakin mieleen, ja palkintosijoille olen aika hyvin aina yltänyt. Yksi SM-mestaruuskin on hallussa.

 

Millainen valmentaja mielestäsi olet?

Aika vaativa. Vaikka kaikki ovatkin aikuisopiskelijoita, niin tietynlainen kuri on pidettävä, jotta sopu pysyy. Osaan myös joustaa asioissa totta kai ja pidän siitä, että on tietynlainen päämäärätietoisuus asioissa. Ei hukata aikaa ylimääräiseen, vaan pitäydytään tarpeellisissa asioissa.

 

Kerrotko vielä vähän mitä tällä hetkellä teette opiskelijoiden kanssa?

Opiskelijoilla on agendana tällä hetkellä opetella piirtämään mittakaavapiirustusta, sekä suunnittelemaan ja valmistamaan sidontatöitä. Piirtäminen on siis se tärkein pointti. Tehtävänanto oli, että piti nopeasti suunnitella ja luonnostella isompi sidontatyö. Sellainen joka koristaisi tilaa. Toteuttaa työ ja piirtää se sen jälkeen mittakaavassa. Tarkoitus oli hankkia piirtämis- ja tekniikkaharjoitusta. Saavat nyt itse päättää piirtävätkö kaikki vai vain osan, Katja valottaa lopuksi.