Skip to content
Ammatillista koulutusta, taideaineita, pelilinjoja, lähiruokaa sekä kokous- ja majoituspalveluja maaseutumiljöössä, Tampereen keskustan kupeessa.

Äänessä peliohjelmoinnin opiskelija Teemu

Saimme haastateltavaksi peliohjelmoinnin opiskelijan Teemu Leinosen.

Miksi halusit opiskella peliohjelmointia?

Yksi, ehkä itsestään selvä asia on, että olen tykännyt pelata pienestä pitäen. Myös ohjelmointi on kiinnostanut aina, mutten ole saanut aikaiseksi opiskella syvemmin, muutamien viikkojen itsenäisiä perehtymisiä lukuun ottamatta. Ohjelmointi kiinnostaa, koska se on luovaa ongelmanratkaisua.

Mitä olet päässyt tekemään ja miten opinnot on sujuneet?

Meillä on ollut tosi paljon erilaisia projekteja, ns. sprinttejä, jotka tehdään yhdessä visuaalisen pelisuunnittelun linjan kanssa. Ensimmäisessä kolmessa oli aikaa tehdä vapaa valinnaisella teemalla peli viikon aikana, melko pienen tiimin voimin. Neljäs sprintti kesti kaksi viikkoa ja joulukuussa aloitettiin isommat projektit, joissa tiimien kootkin olivat jo yli 10 henkilöä. Nyt on käynnissä koko loppukevään kestävä, iso projekti. Sprinttien välissä on ollut myös perinteisempää lähiopetusta, missä käydään läpi ohjelmoinnin teoriaa ja opiskellaan aiheita käytännönläheisesti.

Opinnot on sujuneet tosi hyvin ja olen sisäistänyt kaikki opiskeltavat asiat paljon paremmin kuin odotin. Tässä hommassa on apua hyvästä päättelykyvystä. Aiemmat koulukokemukset eivät ehkä ole olleet niin mieluisia, mutta täällä olen viihtynyt tosi hyvin. Myös tekeminen itsessään on antoisaa, kun keskitytään olennaiseen eikä ole ns. pakollisia aineita opiskeltavana.

Opiskelu on mielekästä myös siksi, että täällä ihmiset, niin opettajat kuin koulukaverit, ovat kivoja ja kannustavia. Ilmapiiri on positiivinen ja meillä vallitsee hyvä yhteishenki.

Kohokohtia opiskeluajalta?

Ensimmäisenä tulee mieleen meidän eka isompi projekti. Oli todella kiva, kun pääsi tekemään hommia isolla porukalla ja visuaalisen puolen opiskelijat muutti väliaikaisesti meidän luokkaan, niin pääsi fyysisestikin työskentelemään yhdessä. Projekti- eli sprinttiviikot ovat antoisia, koska ne ovat puhtaasti käytännön tekemistä ja simuloivat työelämää.

Onko ollut haasteita?

Ei tule mitään isompaa mieleen. Toki ohjelmointiopinnoissa tulee vastaan haastaviakin konsepteja, mutta jos esimerkiksi vapaa-ajallakin hieman paneutuu aiheeseen niin kyllä niistäkin saa kiinni.

Terveisiä alan opintoja miettiville?

Jos päässä on käynyt pienikin ajatus siitä, että haluaa jollain tapaa työskennellä pelien parissa, niin suosittelen kyllä näitä opintoja! Vaikka peliohjelmoinnista ei haluaisi edes ammattia, mutta aihe muuten kiinnostaa, niin kannattaa hakea tänne.

Peliohjelmoinnin opiskelu AhlmanEdussa ei myöskään vaadi mitään kokemusta ennestään, joten sitä ei kannata miettiä. Meidän luokalla kaikki on aloittaneet käytännössä nollista. Oma innostus ja valmius käyttää opiskeluun aikaa ovat tärkeimmät ominaisuudet joilla täällä pärjää.

 

Lue peliohjelmoinnin linjasta lisää täältä!