Skip to content
Ammatillista koulutusta, taideaineita, pelilinjoja, lähiruokaa sekä kokous- ja majoituspalveluja maaseutumiljöössä, Tampereen keskustan kupeessa.

Pelistudiolinjalta oikeaksi yritykseksi – terveiset Laiton Entertainmentilta

Moi! Tässä Nilla AhlmanEdun Pelistudio-linjalta. Ja jos oikein tarkkoja ollaan niin Laiton Entertainmentilta. Laiton Entertainment on kuuden hengen tiimi, jolla aloitimme yrittäjän ammattitutkintoon johtavan opintolinjan tammikuussa. Meistä, ja Laiton Entertainmentista, pitäisi tämän vuoden aikana valmistua pelialan yrittäjiä.

Esittelen, ketä meidän tiimistämme löytyy.

  • Aleks Pulst vastaa meidän pelien mekaniikasta ja toimii täten Code Leadina. Hän on erikoistunut proseduaaliseen animointiin.
  • Niklas vastaa AI eli vastustajan käyttöliittymästä sekä manageroi ja työstää äänimaailmaamme.
  • Noora on meidän graafisen ilmeen luoja. Hän luo meidän 2D-artin, konseptoi ja vastaa hahmoista.
  • Linda on 3D-mallintajamestari. Hän on vastuussa suurilta osin myös level designista (kenttäsuunnittelusta ja -rakentamisesta).
  • Nilla on VFX-vastaava ja siinä ohessa tuottaa some- ja markkinointisisältöä.
  • Miika on tekninen velhomme, joka on tasaisesti sekä visuaalisen että koodillisen puolen tekijä. Hän vastaa kansiorakenteistamme ja suurelta osin projektin hallinnasta ja on itseasiassa myös toimitusjohtajamme.

Työskentelemme vielä tämän kouluvuoden ajan Ahlmanilla, joka paikkana tarjoaa aika mukavat puitteet. Vuoden vaihteessa toivon mukaan asiat ovat jo niin mukavalla mallilla, että voimme vuokrata työ-/liiketilan ja laitteiston.

Alkuvuodesta tuotimme kahden viikon pituiseen Game Jamiin Arena-nimisen pelituotteen, joka starttasi vuotemme ja yhteisen tekemisemme mukavasti. Saimme siitä hyvää palautetta, joten mietimme tulisiko siitä meidän ensimmäinen kunnon pelituote. Hioimme ideaa ja mekaniikoita, mietimme ja testasimme kuinka se kääntyisi jopa mobiilituotteeksi ja huomasimme kuukauden jälkeen, että ryhmämme on repeytymässä kahtia ja kaikki on miltei pilalla. Keskustelimme ja keskustelimme. Lopulta huomasimme, että Arenasta oli tullut tiimimme Voldemort. Projektin nimenkin mainitseminen aiheutti kavahduksia. Laitoimme sen siis hetkeksi jäähylle.

Jatkoimme uudelta puhtaalta pöydältä, ja mietimme erilaisia rahansaantimahdollisuuksia. Kuuntelimme hankeluentoja, opiskelimme yrittämisestä ja aloitimme uutta. Nyt olemme siinä vaiheessa, että meillä on muutama mobiilipelituote hiomista vaille valmiita, iso peliprojekti prototyyppivaiheessa sekä muutama asiakasprojekti tulilla. Eli ylitimme alkukankeudet.

Tämän vuoden tavoitteitamme ovat: saada sponsorirahaa ja miljoonia euroja rahaa.

Vitsailen vain. Tai en täysin mutta ollaanpa nyt realistisia. Tavoitteenamme on päästä pois mm. baarimikon, remonttireiskan sekä muuttomiehen töistä. Tarkoittaen siis sitä, että voimme oikeasti työllistää itsemme Laiton Entertainmentin tuloilla.

Vuosi on lyhyt aika ja nyt siitä on mennyt jo miltei puolet. Se stressaa, mutta puskee samalla eteenpäin. Tavoitteenamme on luoda säännöllinen rahavirta yrityksellemme, jotta vuodenvaihteen jälkeen voisimme oikeasti jättää vanhat työmme ja keskittyä vain tähän ja tämän yrityksen alla toimimiseen.

Sillä aikaa, kun me työstämme ja kehitämme toimintaamme, nappaa meidän Instagram-sivu haltuun (@laitonentertainment). Pikkuhiljaa saamme myös nettisivuillemme sisältöä, joten niitäkin voi käydä tsekkaamassa (www.laitonentertainment.com). Meiltä tulee ulos myös ennen kesää devlog-jakso Youtuben puolelle, joka aloittaa videosarjan meidän toiminnasta ja siitä, millaista pelienkehittäminen oikeasti on. Sopii myös tyypeille, joille peliala ei ole entuudesta tuttu. Sisältö on varmasti monella tapaa viihdyttävää.

Ps. Sponsorointirahaa ja yhteistöitä otetaan vastaan.

Hyvää alkanutta kevättä!

Nilla
Laiton Entertainment